Wandelen in Portugal

Uit:
Midden-Portugal,
26 wandelingen door de Serra da Estrela en Beira Interior

Voor printvriendelijke pagina: klik hier

Verlaten spoorlijn langs de Douro

Vila Nova de Foz Ca Vila Nova de Foz Ca (13 km)                 Top

Op het kaartje hiernaast staat het beginpunt van de wandeling.

Klik op kaartje voor vergroting.

Totale stijging 340 m

Begin-/eindpunt Praa do Municpio in Vila Nova de Foz Ca (GPS:56675/49892)

Bereikbaarheid per bus vanuit Guarda

Winkel/caf Vila Nova de Foz Ca

Route
Met zicht op standbeeld van koning D. Dinis en rug naar kerk (1), straatje links van gemeentehuis inlopen (Rua da Amoreira; naambordje pas na 20 m zichtbaar). Na ruim 100 m splitsing. Hier RD via Rua do Moradal. Even later T-splitsing. Hier LA omlaag. Na 250 m kruising. Hier RA en steeds RD over asfaltweggetje. Na 300 m loopt u over geel/rood gemarkeerde route. Na ruim 1 km duidelijke kruising (GPS:56952/51536 = punt X op de kaart). Hier RA omhoog (u verlaat geel/rood gemarkeerde route). Steeds hoofdlandweg blijven volgen tot aan rivier. Bij splitsingen van min of meer gelijkwaardige wegen links aanhouden. Na 3,5 km raakt landweg bijna de rivier en buigt scherp naar links. Hier via paadje omlaag naar verlaten spoorlijn. Hier RA en spoorbrug over. Volg trac zon 2,5 km tot stationnetje Vila Nova de Foz Ca. Dan nog 150 m rivier volgen en even voor spoorbrug steil omhoog via asfaltweggetje (2). Na ong. 2,5 km T-splitsing. Hier LA en naar Foz Ca. In bebouwde kom RD omhoog. Waar weg recht op huis afloopt min of meer RD via Rua do Castelo. Bij T-splitsing LA naar Praa do Municpio.

1 Parochiekerk met zestiende-eeuws portaal, een voorbeeld van de typisch Portugese Manuelino-stijl, vernoemd naar koning Manuel I. Deze beeldhouw-stijl markeert de overgang van laat-gotiek naar renaissance. Vaak worden hierin elementen gebruikt die verwijzen naar de scheepvaart.

2 In het landschap staan veel witte cilinderachtige gebouwtjes. Het zijn duiventillen. Duiven worden gegeten, ze verjagen kraaien van de akkers en hun uitwerpselen worden als mest gebruikt.